SKRIVET: 2011-11-04, kl 20:02:25 | PUBLICERAT I: Allmänt

Uppdrag smärtspinning!

I somras började Bella med projekt ben, dvs. bygga mer benmuskler och började därmed med konditionsträning och styrketräning som var mer inriktad på just benen. MEN ett stort problem var (och är) det faktum att jag har en skada på vänster hamstringsena (senan som håller i hela baksida lår-muskulaturen), precis vid sittknölen. Denna lilla skada har gjort att jag har haft det svårare med löpning (speciellt spurter), vanlig styrketräning av hamstring samt nästintill omöjliggjort spinning. Spinning, alltså sitta på obekväm cykelsadel som trycker rätt på sittbenen och därmed hamstringsenan orsakar i mitt fall smärta, svullnad och minskad styrka i benet.


Så därför måste alla tycka att jag är rent jävla dum i huvudet som gick på spinningpass idag. 60 minuter spinning när jag egentligen inte klarar mer än 4-5 minuter innan hamstring börjar svullna upp likt en långsamt uppblåst ballong. Men, ni som känner mig eller går i min klass vet att jag läser smärtfysiologi i skolan just nu. Och en utav smärtlindringsteorierna är att efter 10-20 min träning så skall kroppens egna smärthämmande system sättas igång. Dvs, träning lindrar smärta. Speciellt när det är den ömmande vävnaden som tränas.

Så, funkade det?

Svar ja. Ont som fan i början, men det släppte kanske 15-20 minuter in på passet. Och var jag svullen efteråt? Svar nej.

Så, teorin stämmer! Eller på mig, i det här fallet.

Peace out! <3



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar:


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!