SKRIVET: 2012-11-06, kl 13:46:00 | PUBLICERAT I: Allmänt

Jävla Ungdomsmottagning...

I det här lilla inlägget tänkte jag kritisera detta med ungdomsmottagningar. Inte själva idén med att alla ungdomar kan få gratis vård och råd när det kommer till preventivmedel, sex, samlevnad och allt vad det innebär, för den är superb. Det jag däremot hade tänkt att dissa rejält är dessa jävla telefontider!

För ärligt talat, hur många gånger har man inte ringt upp sin närmaste ungdomsmottagning och möts av meddelandet:

 

"Hej och välkommen till ungdomsmottagningen. Vi har telefontider på tisdagar och torsdagar mellan klockan 9 och 11 samt fredagar klockan 13 till 15."

 

Du tittar på ditt schema som innebär lektioner/föreläsningar varje dag från 8-16 och inser att du helt enkelt inte har en chans att ringa dem, såvida du inte har lust att hoppas på paus under föreläsningen för att sedan springa ut till toaletten, låsa in dig, ringa därifrån och hoppas att ingen utifrån hör (eller är det bara jag som inte älskar att flasha med personnummer och eventuella gynekologiska problem?).

Så du ringer nästa.

 

"Hej och välkommen till ungdomsmottagningen. Vi har telefontider måndag till torsdag mellan klockan 10 till 11 samt onsdagar 13:30 till 15:30."

 

Och så fortsätter det. Bara att få tag på en människa är helt omöjligt, eftersom du hela tiden möts av en telefonsvarare som upplyser om ett par jävligt tajta telefontider då man ska sitta redo på telefonen och dessutom vara beredd på en upptagetton, eftersom ja, alla ringer ju då.

Personalen gör säkert sitt bästa, det tvivlar jag inte på, MEN; istället för allt detta tjafs har jag en idé att dela med mig till vem-det-nu-är-som-samordnar-den-här-röran,

 

Alla ringer ETT nummer. Precis som till Polisen eller vanliga sjukvårdsupplysningen. Sen får alla inom rimlig tid på några minuter prata med en telefonist (helst barnmorska, men detta är som sagt drömvärld) som ber en uppge namn, personnummer och var de skulle vilja boka tid. Här har receptionisten tillgång till alla ungdomsmottagningar, alla barnmorskor, gynekologer, kuratorer, läkare etc. som jobbar på dessa i hela landet och kan boka in dig på en tid, förutsatt att mottagningen har en tid att erbjuda. Denna UMO-central, som jag skulle vilja kalla det, kan man ringa 8-17, varje vardag och lämnar dig inte ensam i sticket med en telefonsvarare om jävligt smala telefontider. 

Fan, jag borde få Nobelpriset!

 

Peace out! <3



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar:


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!