SKRIVET: 2011-01-18, kl 18:54:58 | PUBLICERAT I: Allmänt

Food

Idag blev det oreganokryddad kycklinglever med potatisklyftor till middag (hemmalagat såklart!). Annorlunda, men gott. =) När jag satt och åt funderade jag över varför lever överhuvudtaget inte är så vanligt i Sverige och kom på en lustig sak. Förmodligen är det för att kycklinglever ser ut som just... lever, och därför vill inte folk äöta det. Ganska bisarrt egentligen. Alla vet ju att kött är djur. Muskelfibrer som vi sliter av från djuren, förpackar, fraktar till närmaste matbutik, köper, tillagar och sedan äter. Alla som nu blev jätteäcklade av föregående mening kommer nog förstå min slutsats. För vi tänker sällan på att det vi äter är djur.

Jag är inte vegetarian (nähe...), har aldrig varit och kommer förmodligen aldrig att bli. Men jag kan förstå de som väljer den vägen.

Lite då och då stöter man på folk som verkligen inte har undvikt tanken på att kött är djur och som ingte är vegetarianer. Som en tjej i min förra kurs sade när vi satt i en liten grupp och diskuterade vilka köttbullar som var godast (ICAs och Felixs delikatessköttbullar låg i toppen):

"Nej, det godaste är ju när man slaktar en riktigt gammal bagge och sen gör köttbullar!"

I mitt huvud (som förortsbo) blev den meningen först aningen problematisk. Om någon frågar mig vad en bagge är för något blir förmodligen mitt svar någonting i stil med:

"Ett efternamn på två medlemmar i IDOL-juryn"
eller
"Skalbagge, en insekt"

Efter att ha klurat ut att det måste ha varit getter hon pratade om (alltså en gammal hanget) och sen kommit fram till att man efter att ha slaktat den faktiskt går och lagar mat av den (wow, euforia, I know...) så sade jag och en annan närvarande:

"Ew!"


Får det lov att vara lite getköttbullar?

Men hallå eller, vad trodde vi egentligen att kött var? Nu råkar jag vara så pantad att jag inte riktigt har 100 % koll på exakt vilket kött köttbullar är gjorda av (alltså vilken del utav djuret som blir till just köttbullar). Detsamma gäller nog det mesta av allt kött jag äter, utom möjligtvis skinka. Kycklinglever är ju inte så svårt att gissa exakt varifrån den kommer, ens om man bara ser den utan att veta namnet.

Varför måste vi hela tiden vara så himla kliniska?

Hm...



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar:


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!