SKRIVET: 2012-06-10, kl 13:28:15 | PUBLICERAT I: Allmänt

Where are the headlines?

Som de flesta kanske sett så har det kommit upp en ny dejtingsida på internet, en av väldigt många i Sverige nuförtiden. Och nej, jag är inte emot internetdejting, eftersom jag inte provat det själv vore det väldigt ironiskt om jag kom med moraliska pekpinnar om det, men den här nya sidan slår fan alla rekord. Enligt mig.



"För dig som är angelägen om din partners bakgrund, kultur och etnicitet"
WTF!?

Visst, man tar traditionen dit man kommer och om man nu är så angelägen om sin partners etiska bakgrund och allt vad det heter, så letar man väl förmodligen likadant på internet som man hade gjort IRL, men behövs det verkligen en sida för detta? Vilka hänger där!? Omg...

Sedan fortsätter det:

(jag har tagit mig friheten att ringa in det som jag finner "intressant" med röd markering och understryka ett litet grammatiskt fel med blå penna)


Det här är alltså taget direkt från deras hemsida.

Sidan går alltså ut på att man söker partner efter etnisk bakgrund (som de kallar det) och utesluter andra etniska grupper och kan välja att vara osynlig för vissa etniska grupper helt.

Nu har de tur att de valde en etnisk "icke-svensk" på framsidan, för jävlar vilket ramaskri det hade blivit annars... I dagens samhälle är det inte ok att vara av svensk etnicitet (så att säga, själv är jag starkt intresserad av definitionen av en etniskt svensk person?) och söka en partner som specifikt måste vara av svensk etnicitet, för då är man rasist och främlingsfientlig och politiskt inkorrekt med allt vad det innebär. Men att en... låt oss säga grek letar annan grek eller turk letar annan turk eller indier söker annan indier eller kurd letar annan kurd, ja det är ju helt ok!

Jag skulle kunna sätta min högra hand på att den personen som "uppfann" sidan inte klassificerar sig själv som etnisk svensk. För hade en svensk gjort det hade den personen utan tvekan blivit så starkt ifrågasatt som rasist och sedan jantelagat sig ur idén och fortsatt dejta på typ... match.com eller något. Att en icke-etnisk svensk däremot startar en sådan här sida är ju, däremot, helt ok. Enligt oss typiska svenskar.

Seriöst, jag trodde att vi hade kommit längre än såhär Sverige. När skall folk inse att när kärlek händer, så händer den. Och då skiter den i bakgrund, kultur eller etnisk tillhörighet, för sådant hör inte hjärtat till. Sedan blir allting självklart mycket mer komplicerat om man har familj som stöter bort en om man väljer en man/kvinna av en viss etnicitet, men vem är det fel på då? Sonen/dottern som gått och kärat ner sig i "fel" person, eller familjen som är sjukt trångsynta?

Och nej, jag är inte så dum att jag inte förstår varför det förekommer hat folkgrupper emellan, men jag förstår verkligen inte var hatet mot den enskilda individen kommer ifrån? Innan de ens fått en chans?



Nu skall jag fortsätta min bakis-söndag med att... plocka undan disken och klä på mig i minimal hastighet (har sådan grym träningsvärk, hoppas verkligen den har gått över till Mage-Rumpa-Lår-passet som jag bokat in mig på imorgon!).

Peace out! <3



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar:


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!