SKRIVET: 2012-11-01, kl 19:14:12 | PUBLICERAT I: Allmänt

I may be dumb, but I'm not stupid.

Idag var jag så tråkig att jag satt (ok, låg) framför TV:n och kollade mitt ett utav mina favoritprogram, Dr Phil. Jepp, så töntig är jag, men jag tycker verkligen att psykologi är intressant och tittar mer än gärna på det programmet för att liksom försöka se hur han och de andra experterna tänker inom vissa frågor. Idag tog Dr Phil upp det där med prioriteringar. Att det är prioriteringar som kan få så annars kloka och smarta människor att fatta dåliga och ogenomtänkta beslut.
För visst har vi alla suttit där? Man har en kompis, ett syskon eller annan närstående som är hur smart och hur klok som helst och helt plötsligt går han eller hon och gör något som denne lovade att den aldrig skulle göra.
Ljugit, stulit, börjat röka, behandlat någon orättvist osv.
 
Anledningen till detta skall enligt Dr Phil vara prioriteringar. Att man i just den stunden prioriterar sig själv, sina känslor, sin käresta eller någon de ser upp till. Och helt plötsligt står du där och tänker; "Vad hände? Jag då?"
 
Ett exempel var en förälder i detta avsnitt som flyttat fem timmar från sina barn för att leva med sin nya fru och sedan klagade på att det var svårt för honom att träffa sina barn och att han saknade dem. Och då tänker man "men varför flyttade du så långt ifrån dem då?". Antagligen för att han ville börja sitt nya liv med sin nya hustru och prioriterade bort den tanken som sade: "Din dummer! Vilket liv? Dina barn är ditt liv!"
 
Så innan du fattar ett beslut om ditt agerande i en viss fråga, tänk efter en halv sekund; vad är din prioritering i detta? Stämmer det överens med vad du anser vara den högsta prioriteringen i ditt liv? För gör det inte det, så kommer det straffa sig. Och ibland behöver man se över sina prioriteringar. Alla vet ju att person som prioriterar sin nya fru framför sina barn gör ett felaktigt beslut och att detta inte bara drabbar föräldern i fråga, utan först och främst dennes barn. Så vad är viktigast?
 
Ingen är perfekt, men alla kan vi sträva efter att bli bättre.
Så därför prioriterar jag min hälsa idag och stannar hemma från träningen för att dricka apelsinjuice! Visserligen kan man träna när man har feber, men jag har gjort det förr och kan bara säga att det inte blir bättre. Tvärtom.
 
Avslutar detta inlägg med en bild som cirkulerat lite grand på internet det senaste, men som jag tycker sammanfattar detta bra och som gav mig en rejäl tankeställare.
 
 
 
 
 
 
Peace out! <3



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar:


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!